Koulutyön järjestelyissä noudatetaan voimassa olevia THL:n antamia hygieniaohjeita (linkki alla) sekä OKM:n ja OPH:n antamia ohjeita. Lisäksi on noudatettava mahdollisia tartuntatautilain nojalla annetun päätöksen määräyksiä.
Perusopetuksessa oppilas on oppivelvollinen ja hänen tulee osallistua opetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä myönnetty vapautusta. Oppilaan poissaolo koulusta voi perustua perusopetuslakiin tai tartuntatautilakiin.
Kouluun ei tulla oireisena tai sairaana. Koronavirus aiheuttaa hengitystie- infektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengen- ahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky (https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/oireet-ja-hoito-koronavirus). Kouluun ei pidä tulla, jos on sairastumiseen viittaavia oireita.
Jos lapsi sairastuu päivän aikana, oireinen lapsi siirretään välittömästi erilliseen tilaan odottamaan huoltajaa aikuisen valvonnassa. Aikuinen välttää lähikontaktia sairastuneeseen säilyttäen riittävän etäisyyden.
Oireisten tulee herkästi hakeutua koronavirustestiin. Mikäli testitulos on negatiivinen ja oireilu selvästi vähenemässä, voi kouluun palata vaikka oireet eivät olisi kokonaan väistyneet. Ennen testituloksen valmistumista on kuitenkin vältettävä kontaktia muihin. Jos oireet myöhemmin alkavat uudelleen tai lisääntyvät, tulee hakeutua uuteen testiin.
Jos oireet johtuvat allergiasta ja helpottavat selvästi allergialääkityksen aloittamisen jälkeen, voi kouluun palata vaikka oireet eivät olisi kokonaan väistyneet. Jos oireet eivät helpota lääkityksestä huolimatta, tulee hakeutua testiin. Jos testitulos on negatiivinen, voi kouluun palata.
- Poissaoloon tulee aina hakea lupa ja hakemus tulee perustella. 1-3 päivän poissaoloihin lupa pyydetään luokanopettajalta tai -valvojalta Wilma-viestillä. Yli 3 päivän poissaololupaa haetaan rehtorilta mahdollisimman hyvissä ajoin etukäteen lomakkeella: https://peda.net/karkola/lomakkeet/hakemus-loma-ajaksi
- Sairauden tai muun ennakoimattoman syyn vuoksi lupa voidaan myöntää myös jälkikäteen.
- Oppilaita tulee kohdella yhdenvertaisesti huomioiden heidän etunsa ja yksilölliset tilanteensa.
Pandemiatilanteessa huomioon otetaan lisäksi seuraavat:
- Sairaus sekä oppilaan tai hänen perheenjäsenensä kuuluminen tartuntavaaran näkökulmasta riskiryhmään on hyväksyttävä peruste poissaoloon.
- Riskiryhmään kuuluminen perustuu hoitavan lääkärin arvioon oppilaan tilanteesta. Lääkäri voi arvioida myös poissaolon tarpeellisuutta.
- Tarvittaessa opetuksen järjestäjä voi poissaolon perusteiden arvioimiseksi edellyttää huoltajaa toimittamaan riittävän selvityksen, kuten lääkärintodistuksen, lapsen kuulumisesta riskiryhmään.
- Koulu ei voi edellyttää, että sille luovutetaan tietoja lapsen perheenjäsenen terveydentilasta.
Lisätietoja poissaoloista alla olevan linkin kautta.
Koulussa tai varhaiskasvatuksessa tapahtuva toiminta ei ole kokoontumislain mukainen yleinen kokous tai yleisötilaisuus. Toimintaan ei sovelleta mahdollisia kokoontumisrajoituksia. Isoja yhteistilaisuuksia ei tulisi järjestää, jos väljyys- ja hygieniatekijöitä ei voida huomioida.
Muiden kuin lasten sekä koulun ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan oleskelua koulun alueella tulee välttää. Keltasiiven piha-alueella ei saa oleskella oman koulupäivänsä päättymisen jälkeen ennen klo 17! Piha on esikoululaisten sekä koulun iltapäiväkerhon käytössä klo 17 saakka.
Sekä lapset että aikuiset pesevät kätensä aina tullessaan kouluun tai varhaiskasvatukseen, sekä ennen kotiinlähtöä. Lisäksi kädet pestään ennen ruokailua, aina ulkoa sisälle tullessa, sekä aina aivastamisen tai yskimisen jälkeen, tai kun kädet ovat näkyvästi likaiset. Kädet kuivataan kertakäyttöisiin paperisiin käsipyyhkeisiin. Jos käsienpesumahdollisuutta ei ole, käytetään käsihuuhdetta. Käsihuuhdetta on mm. kaikkien ulko-ovien läheisyydessä. Lasten käsihuuhteen käyttö tapahtuu aikuisen valvonnassa.
Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä suun eteen laitetaan kertakäyttö- nenäliina, joka heitetään roskiin heti käytön jälkeen. Jos nenäliinaa ei ole saatavilla, suojataan suu kyynärtaipeella. Kädet pestään tämän jälkeen.
Yhteiskäytössä olevien työvälineiden, kuten näppäimistöjen, tablettien tai askartelutarvikkeiden (sakset ym.) käyttöä vältetään tai ne puhdistetaan säännöllisesti, mieluiten aina käyttäjien välillä. Myös lelujen säännöllisestä puhdistamisesta huolehditaan.
Opetuksessa on suositeltavaa hyödyntää lähistöllä olevia ulkotiloja sekä luontoympäristöjä eri oppiaineiden opiskelussa. Koulun ulkopuolisten tilojen käyttö tuo tarvittavaa väljyyttä ja luo vaihtelua opiskeluun. Retkien suunnittelussa otetaan huomioon perusopetuksen maksuttomuuteen liittyvät ohjeet sekä oppilaiden mahdolliset rajoitteet tai eritystarpeet sekä hygieniaohjeistukset.
Osa-aikainen erityisopetus sekä mahdollinen muu pienemmissä opetusryhmissä tapahtuva opetus pyritään järjestämään suunnitellusti ja siinä voidaan hyödyntää koulun sisäistä etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta.
Keltasiiven opetusjärjestelyt:
- Kaikessa toiminnassa noudatetaan hyviä hygieniakäytäntöjä, joihin oppilaita ohjataan päivittäin oppilaiden ikätaso huomioiden.
- Vuosiluokilla 1-4 opetus järjestetään pääosin saman luokanopettajan johdolla, lukujärjestyksen mukaan.
- Välitunnit pidetään porrastetusti erillisen vuorolistan mukaan. Pihoilla voi olla useampi oppilasryhmä kerrallaan, kunhan väljyyttä noudatetaan ja minimoidaan lähikontaktit.
- Kouluruoka nautitaan Opintien ruokasalissa erillisen vuorolistan mukaan. Ruokalassa on korkeintaan 100 henkilöä samaan aikaan, jotta väljyyttä pystytään noudattamaan.
Opintien opetusjärjestelyt:
- Kaikessa toiminnassa noudatetaan hyviä hygieniakäytäntöjä, joihin oppilaita ohjataan päivittäin oppilaiden ikätaso huomioiden.
- Vuosiluokilla 5-9 ja kaikilla vuosiluokilla silloin, kun opetusryhmä koostuu eri luokkien oppilaista, pyritään hygieniaohjeilla, tilaväljyydellä ja siivouksella vähentämään tartuntariskiä.
- Jokaiselle luokalle nimetään kotiluokka sekä vessa, jota luokan oppilaat käyttävät.
- 5.- ja 6.-luokat oman luokanopettajansa luokassa 1. kerroksessa
- 4-6C, 7-9C ja 9D 2. kerroksessa
- 7.-luokat 2. kerroksessa historian ja biologian luokissa
- 8.-luokat 2. kerroksessa englannin ja ruotsin luokissa
- 9.-luokat 1. kerroksessa äidinkielen ja matematiikan luokissa
- Fysiikka, kemia, kotitalous, käsityöt ja musiikki opetetaan näiden aineiden luokkatiloissa.
- Välitunnit pidetään porrastetusti erillisen vuorolistan mukaan. Pihoilla voi olla useampi oppilasryhmä kerrallaan, kunhan väljyyttä noudatetaan ja minimoidaan lähikontaktit. Mahdollisista sisävälitunneista tiedotetaan erikseen.
- Kouluruoka nautitaan Opintien ruokasalissa erillisen vuorolistan mukaisissa vuoroissa. Ruokasalissa on korkeintaan 100 henkilöä samaan aikaan, jotta väljyyttä pystytään noudattamaan.
- TET-jaksoja (työelämään tutustuminen 8. ja 9. luokilla) voidaan järjestää hygieniaohjeistusta noudattaen.
Liitteet:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön suositus opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjille koronavirusepidemian aikana: https://minedu.fi/documents/1410845/22330894/OKM+THL+suositus+-+opetus+ja+varhaiskasvatus+4.8.2020.pdf/3a12db76-92f3-2da4-5717-92e552ebe798/OKM+THL+suositus+-+opetus+ja+varhaiskasvatus+4.8.2020.pdf?t=1596550832873
Perusopetukseen osallistuminen ja poissaolot: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetukseen-osallistuminen-ja-poissaolot-182020-alkaen
https://minedu.fi/koronavirusepidemiaan-varautuminen-okm-toimialalla
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen, till vårdnadshavare och för direktionen